Siivous on maraton, ei pikamatka
ISS Directin asiakasraati eli Puhdas pöytä kokoontui syksyiseen istuntoonsa puntaroimaan, mitä siivousliikkeeltä odotetaan siivouksen, yhteydenpidon, palvelun ja vastuullisuuden saralla. Keskustelu oli sekä vilkasta että hedelmällistä ja auttaa meitä kehittymään. Kiitos siitä!
Digitaalisuus ja robotiikka ujuttautuvat myös siivoukseen. Puhtaan pöydän keskustelut osoittivat kuitenkin, että on edelleen ennen kaikkea ihmisistä kiinni, täyttääkö siivousliike asiakkaan odotukset tai peräti ylittää ne.
“Pitää jaksaa päivästä toiseen tehdä asiat niin kuin on sovittu”
Siivousliikkeeltä odotetaan luonnollisesti, että se siivoaa ammattitaitoisesti ja pitää paikat puhtaana. Se ei kuitenkaan yksistään riitä, sillä asiakkaat haluavat siivoukselta tasalaatuisuutta ja sitä, että työt hoituvat sovitusti ja mallikkaasti päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Siivouksessa eivät siis riitä yksittäiset pikamatkojen voitot, vaan siivous on kuin maraton, jossa palkitaan tasainen vauhti ja kestävyys. Kun sen oivaltaa, myös asiakkaat kiittävät.
– Minua ilahduttaa nähdä, että siivooja jaksaa päivästä toiseen tehdä kaiken, mitä pitää tehdä – ja tehdä sen huolella.
Jotta siivouksen tasalaatuisuus toteutuisi päivästä toiseen, panostamme vastaisuudessakin hyvään perehdytykseen sekä asiakkaan kanssa yhdessä tehtäviin laatukierroksiin, joilla voidaan varmistaa, että siivousasiat ovat oikealla tolalla.
Puhtaan pöydän ääressä keskusteltiin tärkeistä siivoukseen liittyvistä teemoista, kuten odotuksista siivousliikettä kohtaan, yhteydenpidosta, palvelun sujuvuudesta ja vastuullisuudesta.
“Ilahduttaa, kun on oikeat ihmiset oikeassa paikassa”
Puhtaan pöydän osallistujat olivat yhtä mieltä, että siivousliike henkilöityy voimakkaasti siivoojiin. Kun asiakkaalle on löytynyt oikeat ihmiset pitämään huolta toimitiloista, heistä halutaan pitää kiinni ja parhaimmillaan heistä tulee kuin omaa henkilökuntaa.
– Iloitsen siitä, että on löytynyt oikeat ihmiset hoitamaan juuri minun kohteeni siivousta ja juuri sillä tavalla kuin se meillä pitää tehdä, eräs Puhtaan pöydän osallistuja totesi.
Siivoojan pysyvyys on paitsi asiakkaan myös meidän etumme. Pyrimmekin aina löytämään oikeat ihmiset oikeaan paikkaan sekä varmistamaan heidän jaksamisena ja viihtymisensä mitoittamalla työt oikein, tarjoamalla asianmukaiset välineet ja muutenkin huolehtimalla hyvistä työskentelyoloista, kuten voit lukea taannoisesta blogistamme.
Eväät hedelmällisille keskusteluille olivat hyvät.
“Arvostan kehittävää otetta”
“Hyvästä on pitkä matka täydelliseen”, Mika Waltari on todennut. Myös Puhtaan pöydän keskusteluissa kävi selväksi, että halu kehittää asioita ja proaktiivinen ote ovat eduksi siivousliikkeelle.
– Arvostan erittäin paljon kaikkien palveluntuottajien kohdalla kehittämisehdotuksia ja uusia ideoita siitä, miten asiat voisi tehdä paremmin tai helpommin. Jos tehdään aina samalla tavalla kuin ennen, saa saman lopputuloksen. Jotta asiat menevät eteenpäin ja toiminta kehittyy, asioita pitää viedä määrätietoisesti eteenpäin.
Asiakkaidemme tyytyväisyys on meille kunnia-asia, joten haluamme aktiivisesti kehittää toimintaamme. SIksi pyrimme mahdollisimman monin tavoin pysymään niin sanotusti pulssilla asiakkaidemme tarpeista ja toiveista, sillä vain tuntemalla ne voimme tehdä kehittämisehdotuksia, jotka aidosti palvelevat heitä. Puhdas pöytä on yksi hyvä tapa luodata tarpeita, ja sen lisäksi olemme tehneet palautteen antamisen kynnyksen mahdollisimman matalaksi ja luoneet edellytykset aktiivisille vuoropuhelulle, kuten voit lukea aiemmasta blogistamme.
“Vastuullisuus ei ole ylimääräistä plussaa, se on perusedellytys”
Vastuullisuus ja sen kaikki eri osa-alueet kiinnostivat ja puhututtivat osallistujia. Hyvä niin, sillä vastuullisuus on nykyään asia, joka kaikkien on otettava huomioon.
– Vastuullisuudella ei voi enää ratsastaa, sillä siitä on tullut edellytys, että edes pääsee mukaan peliin. Vastuullisuus ei myöskään saa olla vain kauniita sanoja, vaan se on pystyttävä osoittamaan esimerkiksi sertifikaateilla, Puhtaassa pöydässä todettiin.
ISS Directin vastuullisuusohjelman tavoite on selkeä: haluamme auttaa asiakkaitamme toteuttamaan omaa vastuullisuuttaan ja jopa olemaan vastuullisuuden edelläkävijöitä. Vastuullisuusohjelmaamme olemme käsitelleet ympäristövastuuta käsittelevässä blogissa, asiakasvastuuseen pureutuvassa kirjoituksessa sekä yhteiskunta- ja työntekijävastuuseen paneutuvassa artikkelissa.
Vastuullisuutemme voimme todentaa muun muassa seuraavin sertifikaatein:
- ISO 14001 -ympäristösertifikaatti
- ISO 45001 -standardi, Työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmät
- ISO 9001 -laatusertifikaatti, kiinteistön ylläpitopalvelut
- EcoVadis-vastuullisuusarviointi, kultaluokitus
- HSEQ-sertifikaatti nro 650-2. ISS:n 715 pistettä toimialan paras (maksimi 750).
- Nolla tapaturmaa -foorumin työturvallisuuden arviointi, taso III
- ISS Direct ja sen yhteistyökumppanit ovat VastuuGroup.fi-palvelun Luotettava Kumppani -jäsenyrityksiä.
Jatkoa seuraa
Puhtaan pöydän keskustelut olivat erittäin hedelmällisiä, ja ne auttavat meitä kehittämään toimintaamme. Tulemmekin järjestämään Puhtaan pöydän istuntoja myös vastaisuudessa. Pysy kuulolla ja ilmoittaudu mukaan seuraavaan tilaisuuteen!